1.BOLA SEPAK PINTAR

Teknologi
pintar yang telah diimplimentasikan dalam penghasilan Teamgeist II adalah
penggunaan lapangan. Penggunaan magnetic field yang telah gunakan dalam
penghasilan teknologi ini telah membolehkan membantu member maklumbalas pada masa
yang telah kepada centrel computer. Central computer ini merupakan satu
teknologi yang dapat mengesan kedudukan sebenar bola diats padang dan
menghantar terus kepada pengadil tentang sepakan atau kedudukan bola di dalam
padang. Dengan penggunaan lapangan megnetik serta bahan buatan bola sepak yang
lebih stabil dan tahan lasak. Sisitem ini dikatakan lebih tepat dan tidak
terpengaruh kepada faktor dalam permainan, cuaca buruk atau masalah teknikal
dalaman.
2. ALAT
PENGESAN TUMBUKAN

Pembangunan sistem elektronik bagi kegunaan
terutamanya dalam sukan tinju ini, walaupun ia adalah sesuai untuk seni
mempertahankan diri seperti karate dan taekwondo. Teknologi ini adalah
berasaskan kepada platform penderia kita dan mengintegrasikan rangkaian sensor
di kepala atlet, badan dan tangan. Menggunakan rangkaian Bluetooth hubung
fizikal dipantau dalam acara hampir tepat masa atau pos pada komputer jauh
untuk menentukan hits undang-undang dan langkah-langkah seterusnya derivatif
seperti pemarkahan dan hasil akhir. Sistem ini boleh digunakan untuk
mengurangkan keperluan untuk pertandingan kenalan penuh serta menyediakan
kaedah yang lebih dipercayai menentukan keputusan satu perlawanan. Manfaat lain
yang dipersembahkan di sini termasuk keupayaan untuk menganalisis prestasi
atlet selepas perlawanan atau sesi latihan, seperti menilai keberkesanan
latihan latihan dan kesan keletihan.
3.SWIMSENSE
FINIS

Mengesan prestasi anda semasa latihan
merupakan cara terbaik untuk menilai keberkesanan program latihan anda. Bagi
perenang, walaupun, ini telah menjadi satu cabaran, kerana teknologi pengesanan
tradisional telah tidak berkesan di dalam air. Walau bagaimanapun, produk
teknologi baru yang dipanggil Swimsense Finis kini menjadikan ia mungkin untuk
memantau latihan kolam anda.
mengesan pergerakan unik kolam seperti
push-off, strok dan pelbagai giliran flip. Dengan menggunakan pecutan [yang
mengesan pergerakan], magnetometer [kompas digital] dan algoritma adat, mereka
mencipta sistem supaya diperhalusi bahawa ia dapat membezakan antara lentang,
dada, rama-rama dan gaya bebas.
Swimsense ini memberikan statistik tepat
pada latihan. kadar masa, kiraan strok, kadar strok, kaki per lejang (distance
per stroke) dan kalori dibakar. Ia juga menyediakan skor SWOLF, ukuran standard
kecekapan renang, untuk membantu anda memperbaiki teknik anda.
Anda boleh mendapatkan gambaran senaman
anda pada Swimsense, tetapi anda juga boleh memuat naik data ke Mac atau PC
untuk analisis yang lebih mendalam. Ini akan membantu anda mengenal pasti
kekuatan dan kelemahan, kemudian menyesuaikan program latihan anda untuk
meningkatkan prestasi anda.
4. ANTI DIVING

Dalam sepak bola, diving tergolong permainan licik. Jika wasit tak jeli,
maka sebuah pelanggaran atau penalti menjadi keuntungan tim yang
melakukan diving. Masih banyak penyerang dunia lainnya yang sesekali
berbuat curang serupa Torres.
Kini aksi licik Torres bisa terdeteksi lewat alat buatan para ahli
Inggris. Alat kecil ini diletakkan diantara tumit dan mata kaki yang
tidak mengganggu pemain. Hebatnya, sensor didalamnya mampu mendeteksi
bentrokan kaki antara pemain. "Ada dua sensor yang mampu mendeteksi
kecurangan pemain," kata Andy Shaw pembuat alat anti diving ini dalam
Daily Mail, 8 April
Jeff Winter, mantan wasit Liga Premier mengatakan diving kini sudah
menjadi bagian sepak bola. Tapi cara ini tidak adil dan tidak
bermartabat. "Jika digunakan mampu meminimalisir kontroversi,"kata Jeff.
Namun FIFA belum merespon penggunaan alat antidiving ini.
5. SPIDERCAM

Spidercam adalah sistem yang membolehkan filem dan televisyen kamera
untuk bergerak baik secara menegak dan mendatar di kawasan yang telah
ditentukan, biasanya lapangan bermain dari acara sukan seperti padang
bola sepak atau gelanggang tenis. Nama Spidercam merupakan tanda niaga.
Peranti spidercam, digunakan untuk menghasilkan view tiga dimensi atau
3D dalam pertandingan. Spidercam merupakan peranti kamera yang mampu
bergerak tanpa dibatasi oleh halangan di atas tanah. Kamera ini dengan
mudah dan dengan tenang mengikuti perintah pilot atau pembekal.
Teknologi inilah yang membuat penonton menjadi lebih dekat dengan
lapangan, sehingga boleh melihat pergerakan pemain.
Pengoperasiannya menggunakan empat motor derek yang ditempatkan di
setiap sudut gelanggang. Pembekal menggunakan remote control untuk
menggerakkan kamera yang dipasang pada kawat baja yang disambungkan ke
kamera carrier-gyro-stabil, atau dolly, dengan menggunakan sistem robot.
Pergerakan bukan hanya pada kamera, tetapi juga pada penggeraknya. Hal
inilah yang membolehkan kamera mengambil angle atau sudut pengambilan
gambar dari pelbagai titik. Spidercam dilatih khusus oleh pengendali
kamera yang bertanggung jawab atas semua masalah yang berlaku pada
kamera.
6. TECHNO WEAR

Teknologi Techno wear sebenarnya awal
penciptannya hanya untuk sukan renang yang di pasang pada kostum renang
namun akhirnya oleh mahasiswa bernama David Evans dari jurusan Desain
Industri Universiti Northumbria yang dibantu pakar ilmu sukan Liverpool
John Moores University dibuat rancangan kostum sepak bola yang dapat
memantau tahap hidrasi dan denyutan jantung pemain. Kostum "hi-tech"
ciptaannya memakai bahan electro-textile sedangkan peranti yang
digunakan iaitu seperti sensor ECG yangg dapat merakam detik jantung
berupa isyarat elektronik yang dipancarkan dengan gelombang radio /
wireless ke perangakat komputer di tepi padang. Selain itu sensor juga
dapat memantau tahap dehidrasi dan keletihan pemain dengan cara
mengoleskan jelly silikon pada punggung pemain yang apabila bertindak
balas dengan keringat memperlihatkan keadaan keletihan dan tahap
dehidrasi.
David Evans menghasilkan ciptaannya tergerak dengan kejadian kematian pemain kelab kesayangannya Manchester City: Marc Vivien-Foe asal Cameroon yang meninggal mendadak ketika tengah bertanding di tengah lapangan sepak bola. Kematian tiba-tiba Marc Vivien-Foe-yang diduga akibat keletihan luar biasa dan atau serangan jantung yang tidak disedari baik oleh pemain sendiri maupun jurulatih-sempat membuat heboh pertandingan Liga Perdana Inggeris yang memang termasuk salah satu pertandingan yang jadual perlawanan padat luar biasa dan amat menguras kecergasan fizikal para pemain.
David Evans menghasilkan ciptaannya tergerak dengan kejadian kematian pemain kelab kesayangannya Manchester City: Marc Vivien-Foe asal Cameroon yang meninggal mendadak ketika tengah bertanding di tengah lapangan sepak bola. Kematian tiba-tiba Marc Vivien-Foe-yang diduga akibat keletihan luar biasa dan atau serangan jantung yang tidak disedari baik oleh pemain sendiri maupun jurulatih-sempat membuat heboh pertandingan Liga Perdana Inggeris yang memang termasuk salah satu pertandingan yang jadual perlawanan padat luar biasa dan amat menguras kecergasan fizikal para pemain.
7. MOUTHPIECES

Mouthpieces mempunyai dua tujuan utama
iaitu untuk melindungi gigi anda dan mencegah concussions.UA mendapati bahawa sebuah penerbitan alat
dipasang dan direka khas, salah satu yang menolak rahang ke hadapan dan
menghalang gigi daripada Mengetap bersama-sama, melegakan tekanan pada sendi
(di mana rahang melekat kepada tengkorak), sekali gus mengurangkan berlebihan
kortisol, hormon steroid yang dihasilkan oleh kelenjar adrenal. Kortisol
menjejaskan prestasi dengan heightening tekanan, keletihan meningkat dan mogok
otot. Kajian lanjut telah menunjukkan bahawa memakai bawah corong Armour
meningkatkan kekuatan (sehingga 20 peratus), ketahanan dan reaksi masa,
manakala juga mengurangkan tekanan dan impak
Di bawah Armour menawarkan dua Prestasi
Mouthwear model corong Prestasi dan Mouthguard. Kedua-duanya memerlukan lawatan
ke doktor gigi untuk acuan mulut, memberi manfaat dan memaksimumkan potensi
anda, Di bawah Armour mengesyorkan memakai sekeping walaupun semasa bukan
menghubungi sukan dan sesi latihan dan kursus semasa sukan kenalan.
8.SPARQ

Menguji semua aspek refleks seseorang atlet dan penumpuan, Stesen Latihan, selepas penilaian awal, boleh memberitahu atlet berapa masa latihan mereka yang terbaik. Sepanjang program latihan adat mereka, atlet akan memakai Mata Strobe Wap manakala melengkapkan modul Stesen Latihan Deria untuk meningkatkan keseimbangan, penumpuan dan reaksi.
Ini cermin mata futuristik mempunyai strob
laras bahawa wawasan blok dan penyembunyian sekatan seseorang atlet. Semakin Perlahan
strob, semakin kurang atlet boleh melihat dan lebih sukar membuat tindak balas.
Apabila memakai SPARQ semasa latihan sukan khusus dan sesi Stesen Latihan,
Strobe Wap Eyewear pasukan atlet lebih membantu atlet untuk mengawal ransangan
yang diterima. Ia adalah lebih sukar untuk menangkap bola apabila anda hanya
menangkap objek datang dengan cepat. Apabila atlet diberi hanya maklumat visual terhad,
otak mereka berkerja 2 kali ganda untuk memproses setiap bit maklumat.
9. SUUNTO T6

Suunto t6
telah direka untuk semua orang yang menjalankan dengan matlamat untuk
meningkatkan kecergasan mereka dan yang ingin tahu bagaimana berkesan senaman
mereka. Apa pun tahap kecergasan semasa anda, dengan menggunakan t6 Suunto dan
perisian latihan anda boleh merancang program yang memaksimumkan keberkesanan
latihan anda dan membolehkan anda untuk memenuhi matlamat anda.
T6 Suunto menyediakan maklumat yang tepat
sukan makmal pada tujuh badan parameter utama termasuk * EPOC. Dengan memahami
bagaimana badan anda bertindak balas untuk bersenam, lebih baik anda boleh
merancang program latihan peribadi anda dan yang paling penting, memantau
keberkesanannya. Ciri-ciri teknikal komputer wristop, digabungkan dengan antara
muka PC dibangunkan untuk perwakilan lebih grafik prestasi anda, dan Komuniti
Internet kami, di mana anda boleh berkongsi maklumat dengan atlet seperti yang
berfikiran lain dari seluruh dunia, membuat Suunto t6 peranti pilihan bagi
setiap atlet yang benar dan peminat kecergasan.
Penggunaan berlebihan Post
senaman oksigenT6 Suunto mengukur sela masa di antara dua
degupan jantung dalam milisaat. Suunto Training Manager perisian menggunakan
data ini untuk menganalisis kesan latihan anda dan untuk mengira parameter
badan beberapa yang lain seperti kadar EPOC, pernafasan dan perbelanjaan
tenaga. Dengan berkaitan maklumat ini kepada tahap kecergasan semasa anda dan
faktor-faktor seperti umur, jantina, berat badan dan ketinggian perisian juga
mengira intensiti dan tempoh latihan yang diperlukan untuk memperbaiki keadaan
anda. Semasa latihan anda, t6 Suunto membantu anda menyimpan di landasan yang
betul dengan menawarkan fungsi kawalan seperti had kadar jantung, purata kadar
jantung masa sebenar dan disesuaikan paparan jam randik. Ini, bersama-sama
dengan fungsi buku log mengesankan, membuat t6 Suunto memantau prestasi
sempurna untuk latihan di semua peringkat.
10.KASUT PENGESAN

Kasut bola sepak yang sanggup mengesan keletihan dan apa
yang terjadi pada otot kaki. Dicipta oleh syarikat besar Adidas.
chip yang berperanan dalam teknologi ini. Cip ini mampu
mengesan frekuensi dan gerakan otot kaki pemain dan akan memberikan isyarat
jika ada perbezaan frekuensi dan pergerakan dari otot yang normal.
Manfaat dari teknologi ini adalah di harapkan mampu
mengurangkan kecederaan yang sering menimpa para pemain. Otot yang tidak beres
biasanya terjadi setelah sang pemain terkena sliding, terjatuh dan menendang
dengan kedudukan dan langkah yang salah.
Dalam pertandingan, pemain yang terkena keadaan di atas
biasanya tidak sedar dengan keadaan kakinya dalam masa yang singkat. Bila
mengalami hentaman ringan, biasanya pemain bersikap acuh dan kembali bermain
tanpa sedar kemungkinan kesan yang ditimbulkan. Tapi kasut ini boleh mengesan
seberapa jauh kesan yang ditimbulkan akibat hentaman-hentaman yang berlaku pada
kaki tersebut sehingga boleh mencegah kecederaan yang cukup serius. Sehingga,
teknologi ini boleh membantu pemain bila ada gejala-gejala akan cedera.
No comments:
Post a Comment