Wednesday, 11 December 2013

10 Alat Inovasi dan Teknologi Sukan



1.BOLA SEPAK PINTAR



                                        
                                                 



           Teknologi pintar yang telah diimplimentasikan dalam penghasilan Teamgeist II adalah penggunaan lapangan. Penggunaan magnetic field yang telah gunakan dalam penghasilan teknologi ini telah membolehkan membantu member maklumbalas pada masa yang telah kepada centrel computer. Central computer ini merupakan satu teknologi yang dapat mengesan kedudukan sebenar bola diats padang dan menghantar terus kepada pengadil tentang sepakan atau kedudukan bola di dalam padang. Dengan penggunaan lapangan megnetik serta bahan buatan bola sepak yang lebih stabil dan tahan lasak. Sisitem ini dikatakan lebih tepat dan tidak terpengaruh kepada faktor dalam permainan, cuaca buruk atau masalah teknikal dalaman.           


2. ALAT PENGESAN TUMBUKAN





                            


           Pembangunan sistem elektronik bagi kegunaan terutamanya dalam sukan tinju ini, walaupun ia adalah sesuai untuk seni mempertahankan diri seperti karate dan taekwondo. Teknologi ini adalah berasaskan kepada platform penderia kita dan mengintegrasikan rangkaian sensor di kepala atlet, badan dan tangan. Menggunakan rangkaian Bluetooth hubung fizikal dipantau dalam acara hampir tepat masa atau pos pada komputer jauh untuk menentukan hits undang-undang dan langkah-langkah seterusnya derivatif seperti pemarkahan dan hasil akhir. Sistem ini boleh digunakan untuk mengurangkan keperluan untuk pertandingan kenalan penuh serta menyediakan kaedah yang lebih dipercayai menentukan keputusan satu perlawanan. Manfaat lain yang dipersembahkan di sini termasuk keupayaan untuk menganalisis prestasi atlet selepas perlawanan atau sesi latihan, seperti menilai keberkesanan latihan latihan dan kesan keletihan.


3.SWIMSENSE FINIS




                              
                  

             Mengesan prestasi anda semasa latihan merupakan cara terbaik untuk menilai keberkesanan program latihan anda. Bagi perenang, walaupun, ini telah menjadi satu cabaran, kerana teknologi pengesanan tradisional telah tidak berkesan di dalam air. Walau bagaimanapun, produk teknologi baru yang dipanggil Swimsense Finis kini menjadikan ia mungkin untuk memantau latihan kolam anda.
mengesan pergerakan unik kolam seperti push-off, strok dan pelbagai giliran flip. Dengan menggunakan pecutan [yang mengesan pergerakan], magnetometer [kompas digital] dan algoritma adat, mereka mencipta sistem supaya diperhalusi bahawa ia dapat membezakan antara lentang, dada, rama-rama dan gaya bebas.
Swimsense ini memberikan statistik tepat pada latihan. kadar masa, kiraan strok, kadar strok, kaki per lejang (distance per stroke) dan kalori dibakar. Ia juga menyediakan skor SWOLF, ukuran standard kecekapan renang, untuk membantu anda memperbaiki teknik anda.
Anda boleh mendapatkan gambaran senaman anda pada Swimsense, tetapi anda juga boleh memuat naik data ke Mac atau PC untuk analisis yang lebih mendalam. Ini akan membantu anda mengenal pasti kekuatan dan kelemahan, kemudian menyesuaikan program latihan anda untuk meningkatkan prestasi anda.

4. ANTI DIVING
  

           Dalam sepak bola, diving tergolong permainan licik. Jika wasit tak jeli, maka sebuah pelanggaran atau penalti menjadi keuntungan tim yang melakukan diving. Masih banyak penyerang dunia lainnya yang sesekali berbuat curang serupa Torres.
Kini aksi licik Torres bisa terdeteksi lewat alat buatan para ahli Inggris. Alat kecil ini diletakkan diantara tumit dan mata kaki yang tidak mengganggu pemain. Hebatnya, sensor didalamnya mampu mendeteksi bentrokan kaki antara pemain. "Ada dua sensor yang mampu mendeteksi kecurangan pemain," kata Andy Shaw pembuat alat anti diving ini dalam Daily Mail, 8 April
Jeff Winter, mantan wasit Liga Premier mengatakan diving kini sudah menjadi bagian sepak bola. Tapi cara ini tidak adil dan tidak bermartabat. "Jika digunakan mampu meminimalisir kontroversi,"kata Jeff. Namun FIFA belum merespon penggunaan alat antidiving ini.

5. SPIDERCAM

                              

           Spidercam adalah sistem yang membolehkan filem dan televisyen kamera untuk bergerak baik secara menegak dan mendatar di kawasan yang telah ditentukan, biasanya lapangan bermain dari acara sukan seperti padang bola sepak atau gelanggang tenis. Nama Spidercam merupakan tanda niaga. Peranti spidercam, digunakan untuk menghasilkan view tiga dimensi atau 3D dalam pertandingan. Spidercam merupakan peranti kamera yang mampu bergerak tanpa dibatasi oleh halangan di atas tanah. Kamera ini dengan mudah dan dengan tenang mengikuti perintah pilot atau pembekal. Teknologi inilah yang membuat penonton menjadi lebih dekat dengan lapangan, sehingga boleh melihat pergerakan pemain.
Pengoperasiannya menggunakan empat motor derek yang ditempatkan di setiap sudut gelanggang. Pembekal menggunakan remote control untuk menggerakkan kamera yang dipasang pada kawat baja yang disambungkan ke kamera carrier-gyro-stabil, atau dolly, dengan menggunakan sistem robot. Pergerakan bukan hanya pada kamera, tetapi juga pada penggeraknya. Hal inilah yang membolehkan kamera mengambil angle atau sudut pengambilan gambar dari pelbagai titik. Spidercam dilatih khusus oleh pengendali kamera yang bertanggung jawab atas semua masalah yang berlaku pada kamera.

6. TECHNO WEAR
                 
                 
           
          Teknologi Techno wear sebenarnya awal penciptannya hanya untuk sukan renang yang di pasang pada kostum renang namun akhirnya oleh mahasiswa bernama David Evans dari jurusan Desain Industri Universiti Northumbria yang dibantu pakar ilmu sukan Liverpool John Moores University dibuat rancangan kostum sepak bola yang dapat memantau tahap hidrasi dan denyutan jantung pemain. Kostum "hi-tech" ciptaannya memakai bahan electro-textile sedangkan peranti yang digunakan iaitu seperti sensor ECG yangg dapat merakam detik jantung berupa isyarat elektronik yang dipancarkan dengan gelombang radio / wireless ke perangakat komputer di tepi padang. Selain itu sensor juga dapat memantau tahap dehidrasi dan keletihan pemain dengan cara mengoleskan jelly silikon pada punggung pemain yang apabila bertindak balas dengan keringat memperlihatkan keadaan keletihan dan tahap dehidrasi.
David Evans menghasilkan ciptaannya tergerak dengan kejadian kematian pemain kelab kesayangannya Manchester City: Marc Vivien-Foe asal Cameroon yang meninggal mendadak ketika tengah bertanding di tengah lapangan sepak bola. Kematian tiba-tiba Marc Vivien-Foe-yang diduga akibat keletihan luar biasa dan atau serangan jantung yang tidak disedari baik oleh pemain sendiri maupun jurulatih-sempat membuat heboh pertandingan Liga Perdana Inggeris yang memang termasuk salah satu pertandingan yang jadual perlawanan padat luar biasa dan amat menguras kecergasan fizikal para pemain.

7. MOUTHPIECES
                               
      Mouthpieces mempunyai dua tujuan utama iaitu untuk melindungi gigi anda dan mencegah concussions.UA mendapati bahawa sebuah penerbitan alat dipasang dan direka khas, salah satu yang menolak rahang ke hadapan dan menghalang gigi daripada Mengetap bersama-sama, melegakan tekanan pada sendi (di mana rahang melekat kepada tengkorak), sekali gus mengurangkan berlebihan kortisol, hormon steroid yang dihasilkan oleh kelenjar adrenal. Kortisol menjejaskan prestasi dengan heightening tekanan, keletihan meningkat dan mogok otot. Kajian lanjut telah menunjukkan bahawa memakai bawah corong Armour meningkatkan kekuatan (sehingga 20 peratus), ketahanan dan reaksi masa, manakala juga mengurangkan tekanan dan impak
Di bawah Armour menawarkan dua Prestasi Mouthwear model corong Prestasi dan Mouthguard. Kedua-duanya memerlukan lawatan ke doktor gigi untuk acuan mulut, memberi manfaat dan memaksimumkan potensi anda, Di bawah Armour mengesyorkan memakai sekeping walaupun semasa bukan menghubungi sukan dan sesi latihan dan kursus semasa sukan kenalan.

8.SPARQ

                              

             
           Menguji semua aspek refleks seseorang atlet dan penumpuan, Stesen Latihan, selepas penilaian awal, boleh memberitahu atlet berapa masa latihan mereka yang terbaik. Sepanjang program latihan adat mereka, atlet akan memakai Mata Strobe Wap manakala melengkapkan modul Stesen Latihan Deria untuk meningkatkan keseimbangan, penumpuan dan reaksi.
Ini cermin mata futuristik mempunyai strob laras bahawa wawasan blok dan penyembunyian sekatan seseorang atlet. Semakin Perlahan strob, semakin kurang atlet boleh melihat dan lebih sukar membuat tindak balas. Apabila memakai SPARQ semasa latihan sukan khusus dan sesi Stesen Latihan, Strobe Wap Eyewear pasukan atlet lebih membantu atlet untuk mengawal ransangan yang diterima. Ia adalah lebih sukar untuk menangkap bola apabila anda hanya menangkap objek datang dengan cepat. Apabila  atlet diberi hanya maklumat visual terhad, otak mereka berkerja 2 kali ganda untuk memproses setiap bit maklumat.

9. SUUNTO T6 

                                           

Suunto t6 telah direka untuk semua orang yang menjalankan dengan matlamat untuk meningkatkan kecergasan mereka dan yang ingin tahu bagaimana berkesan senaman mereka. Apa pun tahap kecergasan semasa anda, dengan menggunakan t6 Suunto dan perisian latihan anda boleh merancang program yang memaksimumkan keberkesanan latihan anda dan membolehkan anda untuk memenuhi matlamat anda.
 T6 Suunto menyediakan maklumat yang tepat sukan makmal pada tujuh badan parameter utama termasuk * EPOC. Dengan memahami bagaimana badan anda bertindak balas untuk bersenam, lebih baik anda boleh merancang program latihan peribadi anda dan yang paling penting, memantau keberkesanannya. Ciri-ciri teknikal komputer wristop, digabungkan dengan antara muka PC dibangunkan untuk perwakilan lebih grafik prestasi anda, dan Komuniti Internet kami, di mana anda boleh berkongsi maklumat dengan atlet seperti yang berfikiran lain dari seluruh dunia, membuat Suunto t6 peranti pilihan bagi setiap atlet yang benar dan peminat kecergasan. 
 Penggunaan berlebihan Post senaman oksigenT6 Suunto mengukur sela masa di antara dua degupan jantung dalam milisaat. Suunto Training Manager perisian menggunakan data ini untuk menganalisis kesan latihan anda dan untuk mengira parameter badan beberapa yang lain seperti kadar EPOC, pernafasan dan perbelanjaan tenaga. Dengan berkaitan maklumat ini kepada tahap kecergasan semasa anda dan faktor-faktor seperti umur, jantina, berat badan dan ketinggian perisian juga mengira intensiti dan tempoh latihan yang diperlukan untuk memperbaiki keadaan anda. Semasa latihan anda, t6 Suunto membantu anda menyimpan di landasan yang betul dengan menawarkan fungsi kawalan seperti had kadar jantung, purata kadar jantung masa sebenar dan disesuaikan paparan jam randik. Ini, bersama-sama dengan fungsi buku log mengesankan, membuat t6 Suunto memantau prestasi sempurna untuk latihan di semua peringkat.

10.KASUT PENGESAN



                           


              Kasut bola sepak yang sanggup mengesan keletihan dan apa yang terjadi pada otot kaki. Dicipta oleh syarikat besar Adidas.
chip yang berperanan dalam teknologi ini. Cip ini mampu mengesan frekuensi dan gerakan otot kaki pemain dan akan memberikan isyarat jika ada perbezaan frekuensi dan pergerakan dari otot yang normal.
Manfaat dari teknologi ini adalah di harapkan mampu mengurangkan kecederaan yang sering menimpa para pemain. Otot yang tidak beres biasanya terjadi setelah sang pemain terkena sliding, terjatuh dan menendang dengan kedudukan dan langkah yang salah.
Dalam pertandingan, pemain yang terkena keadaan di atas biasanya tidak sedar dengan keadaan kakinya dalam masa yang singkat. Bila mengalami hentaman ringan, biasanya pemain bersikap acuh dan kembali bermain tanpa sedar kemungkinan kesan yang ditimbulkan. Tapi kasut ini boleh mengesan seberapa jauh kesan yang ditimbulkan akibat hentaman-hentaman yang berlaku pada kaki tersebut sehingga boleh mencegah kecederaan yang cukup serius. Sehingga, teknologi ini boleh membantu pemain bila ada gejala-gejala akan cedera.


                                                      

No comments:

Post a Comment